Handledarkurs

för privat övningskörning

handledarkurs

Varför introduktionsutbildning hos oss?

Vår handledarkurs är skräddarsydd för att förbereda och stödja dig som blivande handledare. Med fokus på att utveckla dina pedagogiska färdigheter och ge dig insikter om de senaste trafikreglerna, säkerhetstekniker och kommunikationsstrategier, strävar vi efter att göra handledarrollen så givande och effektiv som möjligt. Vårt mål är att du som handledare känner dig trygg och kompetent att vägleda och stödja den blivande föraren på vägen mot ett framgångsrikt körkort.

Handledarkurs

För att få övningsköra privat krävs att man genomfört en handledarkurs, eller introduktionsutbildning som den också kallas. Detta gäller både handledare och elev.

Vi erbjuder kontinuerligt handledarkurser på Arboga Trafikskola, kontakta oss via telefon eller mail för att boka handledarkursen.

• Utbildningen tar ca 3,5 tim. inkl. raster
  • Vi bjuder på fika

Pris: 600 kr per person

Nästa Handledarkurs

18e April 17:00

Ratt

Varför introduktionsutbildning hos oss?

Under kursen går vi även igenom olika aspekter av trafiksäkerhet, inklusive riskbedömning, defensiv körning och hantering av olika väg- och väderförhållanden. Vi lär ut effektiva kommunikationsstrategier för att skapa en positiv och trygg lärandemiljö, där eleven känner sig bekväm att ställa frågor och söka stöd.

Viktigt att veta

• Både handledare och elev måste ha med sig giltig legitimation
  • Handledaren måste vara minst 24 år och eleven minst 15 år och 9 månader för att få gå utbildningen.
  • Utbildningen är giltig i 5 år.

Handledarkursen innehåller tre delar

• Körkortsutbildningens mål och innehåll samt regler för övningskörning
  • Hur man planerar och strukturerar övningskörningen
  • Viktiga faktorer för trafiksäkerheten och miljön